Wednesday, April 7, 2010

Orang tu BANGSA apa cikgu?!

Salam 'alaik..

Kembali menulis hari ini.kesibukan duniawi semaata..

Sekadar berkongsi cerita di tengah2 kebinmgitan kelas yg punya 22 lelaki (termasuk ckgu nya)..aku kongsikan sebuah cerita sebagai teladan dari kisah yg dipetik METRO bberapa mggu lalu..

"Seorang anak mengejar ayah yg telah berumur 70an dengan lori dan hampir melanggar orang tua di penhujung usia itu..kemudian memukul ayah dengan kayu hingga bengkak muka dan tubuh"

Aku gelarkan headline berita ini sebqagai anak BIn..Atang dlm kelas td.keras bunyi nya tp ingin menyampaikan hasrat dan isi dari kisah itu..

Timbul pelajar mnyampuk dari barisan paling belakang dan bertannya..Org tu bangsa apa cikgu..??

Pantas ku tidak menjawab pertanyaan itu..kembali melontar soalan balas..apa signifikan bangsa dr cerita cikgu..kalau kamu tahu apa bangasa atau agamanya..;then what?!..
knapa anak itu yg sudah 15 tahun umur pinjaman Tuhan ,asih bertanya begitu..sedang ia dibesrakan..disusukan dan disuap mknan oleh ibu nya dalam sebauh msyrakat adunan pelbagai bangsa..hidup dan melihat ( yg kadang kala men terbeliakkan mata pd org lain) pelbagai rencam manusia berbeza di hadapannya..
pantas ku berfikir akan rapuh dan nipisnya alas perpaduan antara kita..sedang idea unity dicanang menelan belanja billion wang.gagalkah
mereka yang berusaha mencanang..atau gagalkah KITA?

1 comment: