Tuesday, February 9, 2010

Tinggal di Penang Menjadikan Aku Lebih Melayu


Jarang nk tulis kt cni mgu ni. Terasa lme jgak xmnulis.
tp tba2 hri ni rsa meluap2 nk tulis.bkn nk ambk kesempatan di tengah2 kehangatan isu bkar gereja n kepala B#%i di perkarangan masjid, tp sekdar meluah rasa dan kata yag x terluah di mulut.
Sekadar memilih tajuk sebegitu.Tafsir dan taksir nya,.msing2 pnya gya dan cara tersendiri

Hri ni ckup byk yg terbuku dan terkumpul, yg rsanya menjadikan aku lebih syg sebuah bangsa,sebuah peradaban dan sebuah nama besar yg mulia.,MELAyu.
ak yakin kta xterkejut klau kita disampaikan cerita melayu diperseneda dan diejek,hatta caci maki atas nma melayu yg pelbagai.

Tpi bla ak sendiri menghadap realiti yg begitu, rsa kcik ja yg nmpak di dpn.nk thu, mai la dok penang ni.survival melayu kita di penang x lma barangkali.halus benar tindak tanduk mrk TP terasa besar akibat n pdahnya.apa tidak, melayu yg ak aggap bgsa kebanggaan yg mna ak dilahirkan ini tidak pernah kering dari berjuang utk secebis hak.semalam ceritanya ttg itu.,esok perjuangan itu bersambung lg untuk ini,dan lain2.

kesudahannya, yg xtekal KeMelayuaannya akn hilang n hnyut sekadar mengikut arus.
klu begini keadaannya, hairan juga mngapa tiada pernah kita sepakat (bkn bersatu ye) untuk keberekatan bangsa.Bukan menagih undi untuk mna2 pkatan dlm plihanrya depan,tp ikhlas sekadar rasa di hati yg kehairanan.jika kita buntu di mna nk mula, atleast,kembalikan lah hak Melayu itu kpd Melayu kita.piket atau apa jua gelarannya itu skadar ekspresi bgsa kita yang sudah sedia tertindas dan mgkin dizalimi.hakikatny rmai lg yg xsedar mrk adlh mgsa.

p/s:Lindungi hmbamu ini. Berkatilah Bgsa ku. ttpkan kmi ats jln Lurus Mu. Jgn Kau putuskn rhmat Mu dlm kesempitan yg mghimpit ini. Ameen

No comments:

Post a Comment